Διατροφικές αλήθειες και ψέματα

Επεσα πανω σε ενα κειμενο της Ιωαννας Φωτιάδη σχετικα΄με καποιες τροφες. Ιδιαιτερα χαρηκα που ειδα οτι η πηγη της συνεντευξης αυτης ειναι ο κος Πανοτοπουλος!
Τα καλά μαντάτα μαθεύτηκαν σε χρόνο ρεκόρ: η σοκολάτα μάς βοηθά να αδυνατίσουμε. Και όσοι ενημερωθήκαμε, απενοχοποιήσαμε το μικρό μας πάθος. Παρόμοιες έρευνες για όλα τα τρόφιμα, αλλά και τις πρώτες ύλες, δημοσιοποιούνται μαζικά προκαλώντας συχνά σύγχυση στο κοινό, καθώς τα πορίσματά τους είναι αντιφατικά. «Θα ήταν προτιμότερο μεμονωμένες έρευνες να δημοσιεύονται κατ’ αρχάς σε επιστημονικά περιοδικά και να αξιολογούνται από ανθρώπους του χώρου, προτού περάσουν στα ΜΜΕ», σχολιάζει ο δρ Γεώργιος Πανοτόπουλος, παθολόγος- διατροφολόγος. «Συχνά το δείγμα είναι πολύ μικρό ή προέρχεται από ειδικές ομάδες πληθυσμού, που δεν αντιπροσωπεύουν τον μέσο όρο».

«Πρόκειται για έναν συνδυασμό λίπους και ζάχαρης με εξαιρετική γεύση», αναφέρει ο κ. Πανοτόπουλος. Τρώγοντας 100 γραμμάρια σοκολάτας προσλαμβάνουμε περίπου 600 θερμίδες. Οι διαφορές, δε, μεταξύ «σοκολάτας υγείας» και «σοκολάτας γάλακτος» δεν αφορούν τη θερμιδική τους αξία, αλλά τη σύστασή τους.

«Η μαύρη σοκολάτα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί υποχρεωτικά πιο υγιεινή, καθώς περιέχει μεν μεγαλύτερη ποσότητα κακαοβούτυρου και κατ’ επέκταση περισσότερα αντιοξειδωτικά, αλλά και περισσότερο λίπος», διευκρινίζει ο γιατρός, «αντίθετα, στις σοκολάτες γάλακτος εμπλουτίζεται με γάλα, δηλαδή περισσότερη πρωτεΐνη και λιγότερο κακαοβούτυρο, εξ ου και η χαμηλότερη τιμή».

Καθημερινή και αγαπημένη συνήθεια, ο καφές γίνεται συχνά αντικείμενο ερευνών. Η καφεΐνη προσφέρει αποδεδειγμένα ενέργεια, «ωστόσο ο καθένας έχει διαφορετικά όρια αντοχής στην καφεΐνη, τα οποία πρέπει να σέβεται», υπενθυμίζει ο κ. Πανοτόπουλος. Επίσης, η ποσότητα καφέ που καταναλώνουμε μπορεί να εξελιχθεί σε «ρυθμιστή» της πείνας μας: έως δύο – τρία φλιτζάνια την ημέρα δύνανται να μας περιορίσουν την όρεξη, ενώ όταν υπερβαίνουμε αυτό το όριο μπορεί να έχουμε τα αντίθετα αποτελέσματα, δηλαδή μικροϋπογλυκαιμίες που προάγουν το αίσθημα της πείνας.

Το αυγό, διχάζει συχνά τους ειδικούς. «Αληθεύει ότι ο κρόκος του αυγού έχει πολλή χοληστερίνη», λέει ο κ. Πανοτόπουλος, «ωστόσο το αυγό περιέχει ταυτόχρονα και πολλές άλλες ευεργετικές ουσίες, συνεπώς ο τελικός απολογισμός από την πρόσληψή τους από τον οργανισμό είναι μάλλον θετικός». Ο ίδιος θεωρεί ότι από δύο έως τέσσερα αυγά εβδομαδιαίως μπορεί να τρώει όποιος έχει υψηλή χοληστερίνη, ενώ όσοι δεν έχουν μπορούν να φτάσουν μέχρι τα επτά αυγά.

Εξίσου ευεργετικές ιδιότητες έχει και το «δαιμονοποιημένο» κόκκινο κρέας. «Eίναι βασική πηγή πρωτεΐνης, σιδήρου και Β12», επισημαίνει ο κ. Πανοτόπουλος. Τα «κακά», τα κορεσμένα ζωικά λιπαρά που πρέπει να αποφεύγουμε, περιέχονται στο κόκκινο κρέας, αλλά «η περιεκτικότητά τους ποικίλλει ανάλογα με το σημείο και το ζώο». Παραδοσιακά θεωρούμε άπαχο το μοσχαρίσιο κρέας, ο κ. Πανοτόπουλος μας προτρέπει να συμβουλευόμαστε τον κρεοπώλη μας, καθώς «υπάρχουν πολλά κομμάτια και στο χοιρινό που δεν έχουν λίπος».

Δικαιολογίες για όσπρια

«Παρά τη μεγάλη ποικιλία σε λαχανικά, φρούτα και όσπρια, που μας προσφέρει η ελληνική γη, εξακολουθούμε να μην τα τρώμε με την ενδεδειγμένη συχνότητα», σχολιάζει ο γιατρός. Οι δικαιολογίες που επικαλούμαστε είναι πολλές. «Αλλοι δηλώνουν ότι τους φουσκώνουν, άλλοι ότι ανησυχούν για υπολείμματα φυτοφαρμάκων ή ότι δεν έχουν χρόνο να τα καθαρίσουν», περιγράφει ο γιατρός «λύσεις υπάρχουν όμως, καθώς είναι απαραίτητα για μια ισορροπημένη διατροφή».

Πίνετε κρασί ή μπίρα; «Δείτε» το προφίλ σας…

Το κρασί έχει αποδεδειγμένα αντιοξειδωτικές ιδιότητες που συμβάλλουν στη καλή λειτουργία της καρδιάς και στο κυκλοφορικό. Βάσει μελετών ένα ποτήρι κόκκινο κρασί την ημέρα «θωρακίζει» την καρδιά, ωστόσο αυτό δεν μπορεί να συνιστάται άκριτα. «Το προτείνουμε σε άτομα που έχουν λογικό βάρος, ασκούνται και δεν έχουν αυξημένα τριγλυκερίδια» επισημαίνει ο κ. Πανοτόπουλος.

Οσοι επιλέγουν να πιουν το κρασί έχει αποδειχθεί ότι έχουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής: πίνουν σε παρέα, έχοντας καλή διάθεση, μικρές ποσότητες και τρώγοντας συχνά ένα ποιοτικό γεύμα. Το προφίλ τους συνάδει περισσότερο με τα μεσογειακά δεδομένα, που θέλουν την οικογένεια ή τη συντροφιά να τρώει μαζί συνοδεία ενός καλού κρασιού.

Στον αντίποδα του εν λόγω πότη βρίσκεται εκείνος που πίνει ουίσκι ή άλλα ποτά: είναι μοναχικός, πίνει μεγαλύτερες ποσότητες και επιλέγει φαγητό πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά. Αναλογιστείτε, επομένως, ποια περιγραφή σας ταιριάζει και ποια συνήθειά σας πρέπει να τροποποιήσετε.

Αν θελετε μπειτε να διαβασετε ολο το αρθρο (καθημερινη.gr)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s